AAU logo
LæseLeg - et pædagogisk værktøj til at støtte børnehavebørns sproglig udvikling

LæseLeg - et pædagogisk værktøj til at støtte børnehavebørns sproglig udvikling

Læseleg er et pædagogisk værktøj til at støtte børnehavebørns sproglig udvikling. LæseLeg tager udgangspunkt i det pædagogiske redskab dialogisk læsning, hvor hensigten er at fremme barnets sproglige og kommunikative udvikling gennem læsning. Kristine Jensen de Lopez har undersøgt effekten af LæseLeg, og resultaterne er meget positive.

Last modified: 14.09.2012

Læs mere om LæseLeg

Læs formidling af resultaterne i forskellige medier herunder:

Pressemeddelelse fra Mary Fonden: Ny forskning viser, at LæseLeg styrker børns sprog, selvtillid og adgang til fællesskabet

Mary Fondens nye projekt LæseLeg giver børnehavebørn flere ord og mod til at bruge dem. Børnene får selvtillid og bliver bedre til at fastholde og indgå nye relationer til andre børn. Det viser forskningsresultater, der ledsager udrulningen af projektet til de danske børnehaver. Læs mere om projektet på www.maryfonden.dk

Små børn kan læselege sig til bedre sprogkundskaber (P1 Morgen den 29. august 2012)

Stil spørgsmål til børnebogen, når du læser op for dit barn. Det er en af de simple, men tilsyneladende meget effektive metoder i et nyt læseredskab, som danske forskere har udviklet for børn i daginstitutioner.
Medvirkende: Kristine Jensen de Lopez, professor, udviklingspsykologi og leder, Børnesprogklinikken, Aalborg Universitet. Hør udsendelsen

Vi kan se vi gør en forskel for børnene - Brøndbybørn med i markante nye forskningsresultater.

Pilotprojektet løb over fire måneder, og i den periode målte Kristine Jensen de Lopéz, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet effekten af LæseLeg. Læs nyheden

"Kronprinsessen kom og legede med", "Værd at vide om LæseLeg" og "Pædagogerne om Læseleg" (Sydkysten Nord 29/8-2012: )

LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner. LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning. Læs artiklerne

Dialogisk læsning er godt for sproget

»LæseLeg gør, at børnene bliver markant bedre til at forstå, forklare og bruge de svære ord, der er i bøgerne. Deres generelle ordforråd bliver også bedre,« siger Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen, til dagbladet Politiken. Læs  artiklen på bupl.dk