sproglig udviklingsforstyrrelse (DLD)

Udvalgte artikler om sproglig udviklingsforstyrrelse (DLD) hos børn

Allocation and funding of Speech and Language Therapy for children with Developmental Language Disorders across Europe and beyond

af Hanne B. Søndergaard Knudsen, Niloufar Jalali-Moghadam, Silvia Nieva, Ewa Czaplewska, Marja Laasonen, Ellen Gerrits, Cristina McKean, James Law, Research in Developmental Disabilities, Volume 121, 2022.
Children with Developmental Language Disorder (DLD) have a significant deficit in spoken language ability which affects their communication skills, education, mental health, employment and social inclusion. The present study aims to explore differences in service delivery and funding of SLT services for children with DLD across Europe and beyond.

Annoying Danish Relatives: Comprehension and production of relative clauses by Danish children with and without SLI

af Kristine Jensen de López, Lone Sundahl Olsen & Vasiliki Chondrogianni in Journal of Child Language / Volume 41 / Issue 01 / January 2014
This study examines the comprehension and production of subject and object relative clauses (SRCs, ORCs) by children with Specific Language Impairment (SLI) and their typically developing (TD) peers. The purpose is to investigate whether relative clauses are problematic for Danish children with SLI and to compare errors with those produced by TD children.

Når sproget gør modstand

af Af Lone Sundahl Olsen i Psykolognyt 13 - august 2010
For de fleste danske børn går udviklingen af sprog og generelle kommunikative færdigheder let. Hos nogle børn forløber den sproglige udvikling dog langsomt, eller tilegnelsen af vigtige sproglige færdigheder udebliver helt.

Specifik sprogforstyrrelse - en comorbid forstyrrelse ved ADHD

af Kristine Jensen de Lopez i BestPractice, September 2011
Forskning viser, at ADHD og specifikke sprogforstyrrelser kan følges ad. Til trods for at danske børn med ADHD får kvalificeret klinisk udredning og intervention, synes den mangelfuld, fordi den ikke inkluderer en udredning for, om barnet har kommunikative vanskeligheder såsom specifik sprogforstyrrelse.

SLI er mere end blot forsinket udvikling af sproglige færdigheder

af Lone Sundahl Olsen og Kristine M. Jensen de López i Psyke og Logos vol 31 nr 2,2010

Specifik sprogforstyrrelse

af Lone Sundahl Olsen i Gads Psykologileksikon 2011

 

Se flere artikler her

Forskning i sproglige udviklingsforstyrrelser hos børn (DLD)

Psykologer og psykologistuderende på klinikken udfører forskning for i fremtiden at kunne tilbyde børn med en sproglig udviklingsforstyrrelse endnu bedre muligheder for at blive opdaget og hjulpet. Sprogklinikkens forskere er tilknyttet Center for Developmental & Applied Psychological Science på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet: CeDAPS

Vil du vide mere om sproglig udviklingsforstyrrelse (DLD), kan du kontakte:

Professor Kristine Jensen de Lopez:
Telefon: 2782 2224
E-mail: kristine@ikp.aau.dk