AAU logo

Forskning i kommunikative vanskeligheder hos børn

Forskning i sproglige og kommunikative vanskeligheder hos børn

Psykologer og psykologistuderende på klinikken udfører forskning for i fremtiden at kunne tilbyde børn med sprglige og kommunikative vanskeligheder endnu bedre muligheder for at blive opdaget og hjulpet. Sprogklinikkens forskere er tilknyttet Center for Developmental & Applied Psychological Science på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet: CeDAPS

Vil du gerne vide mere om forskning indenfor sproglige og kommunikative vanskeligheder hos børn, kan du finde artikler og litteraturhenvisninger på forskningsprojektet NASUDS hjemmeside: NASUD (Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn).

Udvalgte artikler om sproglige og kommunikative vanskeligheder hos børn

Annoying Danish Relatives: Comprehension and production of relative clauses by Danish children with and without SLI

af Kristine Jensen de López, Lone Sundahl Olsen & Vasiliki Chondrogianni in Journal of Child Language / Volume 41 / Issue 01 / January 2014
This study examines the comprehension and production of subject and object relative clauses (SRCs, ORCs) by children with Specific Language Impairment (SLI) and their typically developing (TD) peers. The purpose is to investigate whether relative clauses are problematic for Danish children with SLI and to compare errors with those produced by TD children.

Når sproget gør modstand

af Af Lone Sundahl Olsen i Psykolognyt 13 - august 2010
For de fleste danske børn går udviklingen af sprog og generelle kommunikative færdigheder let. Hos nogle børn forløber den sproglige udvikling dog langsomt, eller tilegnelsen af vigtige sproglige færdigheder udebliver helt.

Specifik sprogforstyrrelse - en comorbid forstyrrelse ved ADHD

af Kristine Jensen de Lopez i BestPractice, September 2011
Forskning viser, at ADHD og specifikke sprogforstyrrelser kan følges ad. Til trods for at danske børn med ADHD får kvalificeret klinisk udredning og intervention, synes den mangelfuld, fordi den ikke inkluderer en udredning for, om barnet har kommunikative vanskeligheder såsom specifik sprogforstyrrelse.

SLI er mere end blot forsinket udvikling af sproglige færdigheder

af Lone Sundahl Olsen og Kristine M. Jensen de López i Psyke og Logos vol 31 nr 2,2010

Specifik sprogforstyrrelse

af Lone Sundahl Olsen i Gads Psykologileksikon 2011

 

Se flere artikler her

Se også:

Samarbejde med internationale eksperter

Samarbejde med internationale eksperter

Børnesprogklinikken samarbejder med internationale eksperter. Her ses Adjungeret Professor Nicola Botting fra City University London ved en gæsteforelæsning på Aalborg Universitet.

Netværk med forskere i og udenfor Europa

Børnesprogklinikkens forskere deltager i europæisk netværk for forskere med fokus på interventioner for børn, der har vanskeligt ved at lære deres førstesprog: COST Action IS1406.